03 April 2010

Hari ini saya mengambil kesempatan untuk mencoret lagi...sementara memerhati Aufa Hannan yang sedang nyenyak tidur, saya mengambil kesempatan ini untuk meninjau-ninjau dan membaca (blog walking).Lama rasanya masa saya habis di hospital setelah saya selamat membawa seorang manusia ke dunia.Dua hari Aufa ditahan di wad untuk perhatian setelah selamat lahir ke dunia.Kepala Aufa sedikit berubah kerana di'vakum' ketika proses kelahiran.
Alhamdulillah Aufa pulih sediakala dan dibenarkan keluar.Sehari pulang kerumah Aufa demam dan terkena kuning.Jadi terpaksa dimasukkan semula ke wad.Duduk di bawah lampu tanpa pakaian selain pampers membuatkan hati saya kekadang meruntun juga.5 hari di wad banyak menguji kesabaran saya, terpaksa mengurus sendiri urusan di dalam wad.5hari juga saya menjadi pelawat tak formal di dalam wad ;),berkenalan dengan seramai mungkin orang di dalamnya.Saya tetap mengekalkan prinsip saya untuk menegur dan berkenalan dengan mereka yang berhampiran saya.Terkadang terhibur juga dengan ragam dan omelan juga luahan ibu-ibu yang nasibnya hampir sama denganku.Namun, walau apapun bebelan ibu,anak yang sakit tetap juga ditunggu.

Alhamdulillah kami dibenarkan pulang.Doa saya selalu agar puteri anugerah ilahi pada saya ini sentiasa sejahtera di bawah lindungan Allah jua.


Pengalaman membawa seorang manusia ke dunia serta tinggal bersama ibu-ibu di hospital memberi saya pengalaman baru.Terasa benar betapa sukarnya seorang ibu melahirkan.Kerana itulah Allah meletakkan dosa besar kepada mereka-mereka yang menderhakai ibu bapa.

Firman Allah taala yang bermaksud:
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibubapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka janganlah sekali-kali kamu mengatakan perkataan ‘ah’ dan jangan­lah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan-perkataan yang mulia. Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh rasa kasih sayang dan ucapkanlah “Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil.”
(Al-Isra’:23-24)


Dari semasa mengandung hingga melahirkan, malam terpaksa berjaga ketika si kecil merengek minta diberi perhatian,semuanya membuat saya terfikir semula bagaimana emak membesarkan saya.Terima kasih emak dan abah, jasa kalian tak mungkin dapat ku balas.


Teringat saya kepada seorang lelaki ketika mendaftar di hospital kerana disahkan darah tinggi tanggal 12 Mac yang lalu.Lelaki tersebut merupakan seorang suami yang baru selesai menemani isterinya di laboor room.Dia keluar tergesa-gesa mendapatkan ibunya sambil menangis.Saya menjangkakan sesuatu telah berlaku kepada isterinya.Namun sangkaan saya meleset.Dia segera meminta maaf sambil mencium-cium ibunya.Ibunya terpinga-pinga melihat keadaaanya.Saya faham lelaki tersebut insaf melihat saat isterinya bertarung nyawa melahirkan zuriat mereka.Semoga keinsafan itu akan berkekalan.Bagus juga seandainya semua suami-suami melalui situasi itu,cemas dan menyesakkan dada ;)


Firman Allah taala yang bermaksud:
“Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua ibubapa.”
(An-Nisaa’ :36)


Sabda Rasulullah Salallahu’alihiwasallam (bermaksud):
“Redha Allah itu berada dalam redha kedua orang tua dan murka Allah itu berada dalam murka kedua orang tua”.
(Riwayat Abdullah bin ‘Amr)


.

.

...terus mencari nur ilahi... . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates