18 June 2010

Salam ziarah,semoga semua sentiasa ceria..
Sekadar perkongsian buat hati-hati yang sedang bersedih.Petikan dari kitab La Tahzan(Jangan bersedih)Pengarang:Dr 'Aidh al Qarni.

sekadar gambar hiasan..tapi LRT ni tak terus ke depan, ia sentiasa undur dan maju :)

Yang lalu biar berlalu
Mengingat dan mengenang masa lalu, kemudian bersedih atas nestapa dan kegagalan merupakan tindakan bodoh dan gila.Itu, sama ertinya dengan membunuh semangat, memupuskan tekad dan mengubur masa depan yang belum terjadi.
Bagi orang yang berfikir, bekas-bekas masa lalu akan dilipat dan tidak pernah dilihat kembali.Cukup ditutup rapat dan disimpan dalam 'ruang' penglupaan, diikat dengan tali yang kuat dalam 'penjara' selamanya. Atau diletakkan di dalam gelap yang tidak ditembusi cahaya. Yang demikian kerana masa lalu itu telah berlalu dan habis. Kesedihan tidak akan mampu mengembalikannya lagi, keresahan tidak akan sanggup memperbaikinya kembali.Kegundahan tidak akan mampu merubahnya menjadi terang dan kegalauan tidak akan dapat menghidupkannya kembali kerana ia memang sudah tidak ada.
Jangan hidup dalam mimpi buruk masa lalu atau hidup bawah payung gelap masa silam.Selamatkanlah diri anda dari bayangan masa lalu! Apakah anda ingin mengembalikan air sungai kehulu, matihari ke tempatnya terbit, seorang bayi keperut ibunya, air susu ke ibunya atau air mata ke kelopaknya? Ingatlah kedukaan anda di masa lalu, keresahan anda ke atas apa yang terjadi, keterbakaran emosi jiwa anda oleh api panasnya, dan kedekatan jiwa anda pada pintunya adalah kondisi yang sangat naif, ironis, memprihatinkan dan segali gus menakutkan.
Membaca kembali lembaran masa lalu hanya akan memupuskan masa depan, mengendurkan semangat dan mensia-siakan waktu yang sangat berharga. Dalam Al Quran, setiap kali usai menerangkan keadaan suatu kaum atau apa sahaja yang telah mereka lakukan, Allah selalu mengatakan "itu adalah umat yang lalu" begitulah,ketika suatu perkara habis berlaku maka selesailah urusanNya.Dan tidak ada gunanya memutar kembali bangkai zaman dan memutar kembali roda sejarah.
Orang yang berusaha kembali ke masa lalu tidak ubah seperti orang yang menumbuk tepung atau yang menggergaji serbuk kayu.
Nenek moyang kita dahulu selalu mengingatkan orang yang meratapi masa lalunya 'janganlah engkau mengeluarkan mayat-mayat itu dari kuburnya'  dan kononnya kata orang yang mengerti bahasa binatang, sekawan binatang sering bertanya kepada seekor kaldai "mengapa engkau tidak menarik gerobak?" "Aku benci khayalan" jawab kaldai.
Adalah bencana besar jika kita rela mengabaikan masa depan dan sibuk dengan masa lalu. Itu sama halnya dengan kita mengabaikan istana-istana indah dengan sibuk meratapi astaka-astaka yang telah reput. Padahal, jika seluruh manusia dan jin bersatu untuk mengembalikan masa lalu, nescaya mereka tidak akan pernah mampu kerana semua itu adalah mustahil.
Orang yang berfikiran jernih tidak akan melibas dan tidak akan menoleh ke belakang walaupun sedikit. Kerana angin akan terus menghembus ke depan, air akan terus mengalir ke depan, setiap kafilah akan berjalan ke depan, dan segala sesuatu bergerak maju ke hadapan. Maka janganlah melawan sunnah kehidupan...

.

.

...terus mencari nur ilahi... . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates