31 August 2010 Tags: 0 comments

::Monolog::

Salam ziarah...entry malam 31 Ogos..Salam Kemerdekaan juga..dah sampai kita ke fasa akhir Ramadhan, bagaimana amalan kita?
Sebelum ini saya telah poskan entry pendek 'Ahlan Ya Ramadhan'..namun hari ini entry versi peribadi...terkenang Ramadhan tahun lalu, hati dilanda sayu..benar janji Allah, yang hidup pasti akan mati jua.
Ketika mengalunkan Surah Yasin dari kalam suciNya, hati dilanda sebak lagi..terkenang abang yang pergi tak kembali..mungkin masa dan waktu yang sama abang kemalangan, mengingatkan saya tentang itu..Andai ada yang terbaca entry ini, sedekahkan Al Fatihah buat arwah suami saya, Muhammad Fauzi Bin Azizan..semoga abang ditempatkan bersama para syuhada dan solehin di syurga...
Tarbiah Allah ini kekadang mencengkam jiwa juga..namun, saya perlu melaluinya sekalipun payah.
Seminggu yang berlalu ini saya benar-benar kepenatan...keadaan abah yang uzur juga emak yang lemah...membuatkan saya terpaksa mencergaskan diri...hanya saya di sini, bersama-sama mereka...andai saya tidak berbakti, siapa lagi? Sedangkan ketika saya kegusaran, kesedihan merekalah yang setia disisi saya...syukran Ya Allah...
Namun, sebagai manusia kekadang saya berasa tidak mampu, tarbiah ini benar-benar menguji saya. Ada kalanya air mata saya mengalir jua...kenangan itu susah sungguh untuk dilupakan..ada waktunya ianya tetap menggamit di memori...
"Ya Allah, pandulah aku agar sentiasa istiqamah dijalanMu..."

19 August 2010 Tags: 0 comments

::Diari dari dunia pendidik, KBS 3::

Ahlann wasahlan ila KBS 3 :)

Taklimat Program oleh Ustazah Akma :D

Riadah yang diketuai oleh Cikgu Zamani

Tekun masing-masing belajar...Kumpulan LDK Ustazah Radziah

Sempat berposing tu...Kumpulan LDK Ustazah Salizah

Haaa..baca betul-betul :)...Kumpulan Ustazah Fathin (Fasilitator Jemputan)

Dah penat belajar...kita rehat dulu...:)

Pose kejap :D

Ilal liqo' di KBS 4...
Maas Salamah...

16 August 2010 Tags: 0 comments

::Berubahlah::

Assalamualaikum warahmatullah...
Ramadhan Kareem diucapkan kepada semua...semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna buat kita semua selaku hambaNya.
Dikala Ramadhan ini hati dilanda seribu macam rasa, walau apapun yang melanda kita..selaku hamba Allah semestinya 100 peratus jiwa dan jasad seharusnya diabdikan kepada pencipta.Semoga  Ramadhan ini benar-benar menimbulkan keinsafan setelah melalui pelbagai tarbiah dariNya.
Teringat cerita boss no 1 di tempat bertugas pagi tadi...dia menceritakan perihal seorang kiyai yang memberi pepatah kata kepada muridnya yang kira-kiranya berbunyi begini "Seburuk-buruk katak ialah katak puru,kerana badannya yang kurang cantik...manakala seburuk-buruk manusia ialah orang yang tidak mahu berubah bila mana tibanya bulan Ramadhan"..wah! berbisa juga kata-kata kiyai tu...andai tidak mahu berubah lagi, dah tentu mcm sama dengan katak puru tu..hi2.
Perubahan yang dimaksudkan semestilah daripada kurang baik kepada semakin baik, dan daripada biasa-biasa sahaja kepada luar biasa amalannya.
Andai sebelum-sebulum Ramadhan kita kurang bersolat sunat, maka di bulan inilah kita mula melipat gandakan solat sunat kita, untuk menampal mana-mana amalan yang berlubang tu, ibaratnya. Andai sebelum itu kita kadang-kadang saja membuka Al Quran, maka saat inilah kita berusaha menghadam kalam Allah itu, Andai sebelum ini kita bolehlah dikatakan agak lokek, maka detik ini kita pasang azam untuk bersihkan harta-harta yang mana kekadang terkabur haknya...dan pelbagai lagi amalan-amalan lain yang perlu ditambah baik..
Tetapi, penambah baikan itu semestilah disertakan dengan pengurangan karat-karat jahiliah yang masih terpalit pada diri ini. Andai sebelum itu kita kekadang terumpat manusia lain, maka dibulan inilah kita puasa betul-betul hati dari mencerca orang lain.Andai sebelum ini kita biasa saja melihat cerita-cerita drama di tv yang menonjolkan aurat wanita dan sebagainya, saat inilah kita tutup mata kita dari melihat dosa tersebut.Andai sebelum ini kita biasa saja berjalan-jalan sambil menghabiskan masa lapang, maka inilah masanya kita cuba habiskan dengan bertadarus, membaca dan beramal sebaiknya...
Subhanallah...andai semua ini mampu kita lakukan, Insyaallah Ramadhan kali ini tentulah menjadi amat bermakna..lebih-lebih lagi apabila sempat bertemu dengan lailatul Qadar.Semoga niat kita di bulan ini untuk terus melakukan perubahan, akan terus ke bulan-bulan seterusnya...

08 August 2010 Tags: 0 comments

::Diari sekitar dunia pendidik::

Majlis Selayang Kasih Seribu Kenangan (perpisahan Kak Wari ke Terengganu)

Pelajar turut meraikan

Bergambar kenangan bersama Kak Wari

Majlis Isra' Mikraj

Penceramah bersama Ustaz Rodzi

Majlis penyampaian hadiah kuiz Isra Mikraj

Kumpulan Nasyid SKTB bersama Ustazah Fidah dan Ustazah Norkiah yang melatih

03 August 2010 Tags: 0 comments

::Ahlan Ya Ramadhan::

Syaaban sudah di fasa penutup...Ramadhan bakal membuka tirai..AHLAN YA RAMADHAN...Adakah masa ini time nak pulun makan banyak-banyak sebelum tiba Ramadhan?hehe...atau time ada yang pulun ganti puasa? ermm...segalanya berkemungkinan... ;D
2010 pula sudah di fasa pertengahan...bulan Ogos sudah tiba...kata orang di Malaysia, bulan KEMERDEKAAN...
Apa yang kita mahu isi di bulan kemerdekaan ini?  adakah kita sudah merdeka??

Tak perlulah saya jawab....Tepuk dada tanya iman?

::Tahniah DMPM::

Hampir RM9,000 Dikumpulkan Untuk Tabung DMP Maran
Selasa, 03 Ogos 2010 15:01
Dewan Muslimat Pas (DMP) Kawasan Maran telah menganjurkan Hi-Tea Amal yang berlansung pada 31 Jul 2010 yang lepas dan berjaya menjual hampir 300 keping tiket yang bernilai RM 30 sekeping.
Jamuan Amal ini diadakan adalah bertujuan untuk mengumpul dana bagi menampung pelbagai aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh DMP. Dengan sumber kewangan yang mencukupi, DMP mampu turun ke akar umbi bagi membantu dan mendalami masalah yang dihadapi oleh masyarakat Maran.


Ustazah Azizah Khatib Mat yang merupakan Ketua Dewan Muslimat Pas Kawasan Maran menyarankan agar semua muslimat melipatgandakan usaha dan pengorbanan untuk membantu Pas dalam menjaga kebajikan dan menyelesaikan masalah masyarakat setempat tanpa mengira fahaman politik dan perkauman.

MaranDaily mengucapkan syabas dan tahniah kepada Pimpinan DMP dan sesiapa sahaja yang terlibat samada secara lansung atau sebalik tabir dalam menjayakan Jamuan Amal tersebut. Semoga DMP Maran mampu mengoyangkan kedudukan Wanita UMNO yang semakin tidak diterima oleh masyarakat sekeliling sekarang.

.

.