09 January 2011

07 June 2007

"Wahai manusia,makanlah apa-apa yang di atas muka bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu mengikut langkah-langkah syaitan.Sesungguhnya syaitan merupakan musuh yang nyata bagimu."(surah al Baqarah ayat 168)

Mengapakah kita disuruh mencari yang halal dan baik?

Makan minum adalah ibadah yang penting dalam Islam.Sebaliknya makanan yang haram pula akan menjejaskan hubungan seseorang dengan penciptaNya iaitu Allah taala.

Sabda Nabi Muhammad s.a.w sepertimana diriwayatkan oleh Imam Muslim,Ahmad dan Tirmizi:
"Seorang lelaki bermusafir sehingga rambutnya menjadi kusut dan mukanya dipenuhi debu.Dia menadah tangannya dan berdoa kepada Allah sedangkan makanannya haram,minumannya haram,pakaiannya haram dan mulutnya disuap,bagaimana akan diperkenankan permohonannya?"

Mencari Yang Halal

Memastikan sesuatu perkara it halal atau tidak,hukumnya adalah wajib.

Imam Sahl B Abdullah berkata
 "Kejayaan seorang insan terletak kepada 3 perkara:
1.Mengambil makanan yang halal.
2.Menunaikan amalan yang fardhu.
3.Mengikut petunjuk Rasulullah s.a.w dalam hidup.

Disamping halal,Islam menekankan juga agar makanan yang diambil hendaklah dari sumber baik lagi berkhasiat.
Makanan yang baik seperti didefinisikan oleh Ibn Kathir ialah yang sesuai dengan selera disamping tidak mendatangkan mudarat atau keburukan kepada badan dan akal.

Imam Qurtubi pula menafsirkan rezeki yang baik-baik itu sebagai makanan yang bermanfaat dari segala sudut.Oleh itu,mengambil makanan yang seimbang termasuk di dalam kemanfaatan justeru ia mendatangkan kesan positif kepada kesihatan.

.

.

...terus mencari nur ilahi... . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates