09 June 2011

Assalamualaikum warhmatullah...bertamu lagi di ruangan ini...
Alhamdulillah wa syukru lillah semalam saya sempat berprogram lagi..Kem Remaja Solehah anjuran DMP Cawangan Bukit Lada bersama Nisa' Maran. Peserta terdiri daripada remaja berusia 12 tahun hingga 18 tahun.
Saya diminta menjadi penyelia bahagian pengisian program, dengan sedikit ilmu yang ada, saya mengatur tentatif semalam.Alhamdulillah program dapat dilaksanakan dengan baik walaupun terdapat sedikit kekurangan.
Walaupun program hanya sehari, namun bagi saya ia cukup menarik lebih-lebih lagi pengisianya berkaitan remaja masa kini.
Dimulai dengan upacara pembukaan iaitu ucapan Ketua DMP Cawangan Bukit Lada Kak Azma Bt Jidin.Seterusnya persembahan oleh adik Aidil yang menceritakan perihal hari kiamat..

Program dimulai dengan ceramah 1, Akhlak Buah Iman yang disampaikan oleh Ustazah Aisyah Atiqah Bt Azieh...antara yang disentuh ialah mengenai perihal peribadi remaja masa kini, bagaimana melahirkan generasi yang berakhlak mulia juga pemimpin pada masa hadapan.

Program kedua ialah Talkshow yang dikendalikan oleh saya sendiri..tajuk yang dibawa ialah Cantiknya Perhiasan Dunia yang menyentuh secara mendalam mengenai aurat. Cara pemakaian yang bersesuaian dengan remaja juga kesalahan yang sering dipandang ringan oleh remaja masa kini. Alhamdulillah ianya mendapat sambutan yang agak baik apabila ramai yang mengemukan soalan mengenai hal tersebut.
 Antara peserta yg hadir

Perbincangan mengenai permasalahan remaja di dalam kumpulan merupakan aktiviti seterusnya. Setelah berbincang, pembentangan di adakan dan setiap kumpulan membacakan cadangan penyelesaian masing-masing...

Akhirnya resolusi program dan penutup.Sebelum pulang semua peserta bersalam-salaman.

Program kali ini agak menarik apabila setiap aktiviti di selang-seli dengan cabutan bertuah. Bagi yang bertuah membawa balik hamper yang agak besar. 
 programmer??hehe

Saya selaku programmer yang mengendalikan program ini merasakan program seperti ini baik untuk diteruskan pada masa-masa akan datang kerana aspek-aspek remaja serta permasalahan masa kini dapat dicungkil...Semoga usaha bersama mendapat ganjaran di sisi Allah taala.

1 comments:

assalamualaikum bujang susah...
syukran jazilan atas info dan maklumat yg amat bmakna...syukran juga atas kesudian singgah di blog yg dhoif ini...ala kulli hal, salah ukhuwah dan selalu-selalulah bkongsi info dan maklumat ye...:)

REPLY

.

.

...terus mencari nur ilahi... . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates