20 October 2012 0 comments

Aku jua ingin ke syurga

Alhamdulillah,semalam sempat lagi Kami berkuliah...jemputan yang sangat hebat.Semoga hadirat yang hadir mendapat pencerahan dari apa yang disampaikan.
Oleh kerana Kami memerlukan dana bagi menjalankan program setiap minggu,semalam Qadhi Daerah Maran Ust Syarifuddin Bin Mohd Sa'ad selaku pemangku Qadhi Chenor turun memantau program ini.Insyaallah, Dana akan diusahakan dengan memohon peruntukan daripada Jabatan Agama Islam Pahang..
Smg program ini berkekalan hingga ke masa-masa akan datang.Ameen.

Published with Blogger-droid v2.0.9

14 October 2012 0 comments

BAGAIMANA MENGURUS STREES

LANGKAH PERTAMA[ Elak stres yang tidak perlu ]

Tidak semua tekanan boleh dielakkan, dan apatahlagi tekanan yang memerlukan untuk diselesaikan.

(a) Belajar untuk berkata ‘tidak’- Ketahui batas anda. Samada berkaitan dengan peribadi ataupun kerjaya anda, elakkan dariapda menerima tanggungjawab tambahan kerana mengambil lebih daripada kemampuan akan membuatkan anda lebih terekan.

(b) Elakkan individu yang memberi tekanan- Sekiranya seseorang itu secara berterusan menyebabkan tekanan dalam kehidupan anda dan anda tidak dapat mengelak daripadanya, maka hadkan masa yang anda luangkan bersamanya dan akhirilah hubungan anda dengannya.

(c) Kawal Persekitaran Anda- Sekiranya berita di televisyen petang itu membuatkan anda risau, tutupkan sahaja ia. Sekiranya kesesakan lalulintas memberikan tekanan kepada anda, bawalah bekalan makanan kegemaran anda bersama. Sekiranya anda tidak suka membeli belah dalam kesesakan, anda mempunyai pilihan untuk online shopping.

(d) Elakkan perbincangan panas – Sekiranya anda mudah naik marah terhadap isu berkaitan politik atau agama, hentikan sahaja perbincangan mengenainya. Sekiranya juga isu tersebut tercetus kembali bersama dengan orang yang sama, berhentilah daripada membincangkannya lagi dan mintalah diri.

(e) Kurangkan senarai tugas anda – Semak kembali jadual anda, tanggungjawab dan tugasan harian. Sekiranya anda mendapati ianya terlalu banyak, bezakan pula antara ‘harus’ ataupun ’mesti’. Letakkan tugas yang tidak berapa pentingitu ke tempat yang paling bawah ataupun padam terus secara keseluruhannya.



LANGKAH KEDUA [Ubah Situasi]

Sekiranya anda tidak dapat mengubah situasi tekanan tersebut, cubalah untuk mengubahnya. Hitungkan apakah perubahan yang anda boleh lakukan untuk mengelakkan masalah ini di masa akan datang.

(a) Nyatakan dan luahkan daripada memendam perasaan – Sekiranya seseorang atau sesuatu itu memberi gangguan kepada anda, beritahu dan luahkan ia dalam keadaaan terbuka dan secara hormat. Andainya anda tidak menyuarakannya, kemarahan akan terjadi dan perkara tersebut akan berulang kembali.

(b) Sanggup berkompromi – Apabila anda meminta seseorang itu untuk mengubah tingkahlakunya, bersedialah untuk melakukan perkara yang sama.

(c) Mengurus masa dengan baik – Pengurusan masa yang lemah akan menyebabkan keadaan menjadi lebih buruk. Sekiranya anda mempunyai masa yang lapang tetapi menyiapkan sesuatu tugas itu apabila masa telah menjadi sempit, ini menyukarkan anda untuk bertenang dan memberi tumpuan. Tetapi jika anda membuat perancangan yang teliti anda akan dapat mengelakkan tekanan tersebut.



LANGKAH KETIGA [ Menerima perkara yang anda tidak boleh ubah ]

Sesetengah perkara tidak mugkin dapat diubah. Anda tidak mungkin dapat mengubah atau menukar perkara yang memberi tekanan tersebut seperti kematian insan tesayang, penyakit yang serius dan sebagainya. Dalam perkara begini, cara terbaik ialah anda menerimanya dengan pemikiran terbuka. Pada permulaan memang agak sukar tetapi kelamaan anda akan biasa dengannya.

(a) Jangan cuba untuk mengawal perkara yang tidak boleh dikawal - Banyak perkara di dalam dunia ini diluar kawalan kita terutama sekali tabiat dan tingkahlaku manusia. Daripada anda tertekan dengan mereka, adalah lebih baik anda tumpu kepada perkara yang anda boleh kawal seperti anda memilih cara untuk bertindak dalam mengatasi masalah.

(b) Berkongsi perasaan anda – Berbuallah dengan sahabat yang boleh dipercayai ataupun membuat temujanji dengan pakar terapi. Luahkan apa yang sedang anda alami sekalipun anda tidak dapat mengubah situasi tekanan tersebut.

(c) Belajarlah untuk memaafkan – Terimalah kenyataan bahawa kehidupan ini tiada yang sempurna dan manusia selalu melakukan kesilapan. Lupakan segala kemarahan dan kekcewaan. Bebaskanlah dirimu daripada perasaan negatif dengan memaafkan.



LANGKAH KEEMPAT [ Hadapilah Tekanan ]

Sekiranya anda tidak dpat mengubah perkara atau keadaan yang memberi tekanan tersebut, ubahlah diri anda.

(a) Bingkaikan permasalahan – Cubalah untuk melihat tekanan itu dari sudut perspektif yang positif. Seperti ketika anda terperangkap dalam kesesakan lalulintas, jadikanlah ianya satu peluang untuk anda bersendirian seketika, mendengar lagu kegemaran dan nikmati indahnya masa bersendiri.

(b) Perbaiki tahap anda – Kesempurnaan adalah perkara utama untuk mengelakkan tekanan. Janganlah terlalu mengharapkan kesempurnaan sehingga menyebabkan tekanan dan seterusnya berakhir dengan kegagalan. Anggarlah tahap kemampuan anda yang sesuai untuk anda dan orang lain.

Sesungguhnya Allah tidak mendatangkan masalah tanpa jalan penyelesaiannya. Wallahua’lam.



Salam Ziarah

Assalamualaikum....alhamdulillah wa syukru lillah

Apa khabar sahabat di sana? alhamdulillah mood untuk menekan keyboard malam ini datang tiba-tiba.Lama sungguh melupai page yang satu ini. Tambah dengan laptopku yang bermasalah masa ini. Yang menyebabkan sukar untuk menyelesaikan beberapa tugas yang diamanahkan. Namun, jika hendaknya seribu daya, tidak betah untuk beralasan dengan seribu dalih.

Akhir tahun yang menjanjikan masa yang agak sibuk bagi insan-insan yang bergelar guru. Dimana semuanya perlu dibereskan sebelum buku 2012 ini ditutup. Kala ini peperiksaan pelajar-pelajar saya usai sahaja selesai. Masa untuk menyemak kertas-kertas yang bertimbun. Sebelum daripada itu, ramai yang terpaksa berkursus untuk silibus tahun depan. Saya pula sempat dihantar berkursus seminggu ke Terengganu, menyebabkan banyak minggu juga saya meninggalkan madrasah. Natijahnya anak didik saya menyelesaikan imtihan tanpa sempat bermurajaah lanjut dengan saya. Itulah serba sedikit tugasan sebagai guru...lihat sahaja gambar ini...
Setuju dgn gambar ini? Tanya sahaja para guru

Apabila kerja dah bertimbun, maka adalah yang akan mengalami stress..tertekan dengan bebanan kerja, ditambah dengan kewajiban lain yang perlu diutamakan. Dari sinilah perlunya pengurusan stress dikuasai..Yalah, sepatutnya sebagai seorang pekerja yang meletakkan kerjanya sebagai amanah, tidak wujud di sana tekanan dan stress dalam bekerja..bak kata orang sekrang 'relex-relex aje.."

Kebetulan saya sempat bertemu beberapa situasi yang bolehlah dikatakan akibat daripada stress ini..
1. Lebih kurang 2 minggu yang lepas, saya membawa abah ke temerloh atas urusannya.Dalam perjalanan, kereta saya ditahan oleh seorang wanita yg saya agak kenali. Bukan menahan di tepi jalan,tetapi di tengah-tengah jalan menyebabkan saya terpaksa berhenti.Mujur sahaja saya hanya memandu perlahan.Melihatkan fizikalnya yang berpakaian comot, membawa seekor kucing sebagai teman agaknya. Disebabkan kasihan, saya mengajaknya naik dan memberhentikan kenderaan di tempat yang dihajatinya.Sepanjang perjalanan tadi, saya melayaninya dgn berbual-bual.Nampaknya dia seolah marah kepada keadaan masa lalunya.

bersambung......

.

.