13 April 2010 Tags: 0 comments

::ayah...::


Tahun lalu,saya selamat bergelar isteri dengan satu lafaz yang suci,ijab dan kabul...satu anugerah yang amat tinggi disisi Allah juga penghormatan yang mulia dari seorang lelaki kepada seorang wanita yang dikasihinya kerana Allah.Kerana dengan ikatan itu maka terlerailah simpulan yang membatasi pergaulan antara Adam dan hawa selama ini.
Dengan ikatan itu juga saya telah mendapat keluarga baru, punyai ayah, abang, kakak dan adik-adik yang baru yang perlu saya kasihi dan peduli.
Alhamdulillah keluarga baru saya amat mengasihi saya seperti mana saya mula mengasihi mereka.
Walaupun saya tidak mempunyai ibu mertua, namun dengan kehadiran ayah mertua juga terasa saya mempunyai keduanya.Ayah berjaya memainkan peranan sebagai ayah dan ibu dirumah,walaupun tidak sepenuhnya..saya amat mengagumi beliau.
Dia seorang lelaki yang kelihatannya agak pendiam, namun saya sebagai menantu kekadang saya membuka cerita untuk bercakap-cakap dengannya.Nyata, diamnya bertempat.Banyak yang diceritakannya kepada saya.dari zaman mudanya..kisah kehidupannya sedari kecil,saya tahu harapannya agar kami mengambil iktibar dari kesusahan hidupnya masa lalu.

Sesekali berjumpa dengannya, tiap kali itu juga hati saya hiba.Kerana setiap kali itu juga dia mengalir air matanya..entah mengapa? mungkin melihat saya membuat dia terkenang arwah anaknya yang juga merupakan suami saya.
"Ayah, kita sayang padanya..namun Allah lebih-lebih lagi menyayangi dia.." setiap kali terkenangkan arwah, setiap kali itu juga hati berbisik
"Ya Allah, ampunkan dosanya, engkau tempatkan dia bersama para syuhada' dan solehin di syurga..ameen.."
Kini anak ayah yang ke 4, yang kami gelarnya Mad juga telah diuji dengan penyakit yang agak berat.Namun, saya lihat ayah tetap tabah menghadapinya.
"Ayah, Allah telah menguji kita dengan ujian yang berat..namun, semua itu hanyalah ujian yang kecil berbanding mereka-mereka yang terdahulu daripada kita.Allah tidak akan menguji kita andai kita tidak mampu menghadapinya.Semuanya menguji kita, sejauh mana iman kita, setebal mana pergantungan kita denganNya, sekukuh mana tawakal kita padaNya dan sejauh mana kepercayaan kita pada ketentuanNya..."
Pada munajat saya yang syahdu, saya panjatkan padaNya..
"Ya Allah..engkau teguhkan iman kami, pertingkatkan iman kami, jauhkan diri kami dari kemunafikan, kuatkan hati kami dalam menghadapi ujian iman ini..semoga kami semua dikalangan hamba-hamba yang soleh, ditempatkan di dalam syurga yang abadi..ameen.."

Sahabat-sahabat sekelian, doakan abang Mad yang kini berada di Hospital Serdang untuk menjalani rawatan paru-paru.Semoga Allah tentukan yang terbaik untuknya dan pulih seperti sediakala..


No Response to "::ayah...::"

.

.