11 June 2010

Assalamualaikum warahmatullah...
Alhamdulillah sekali lagi saya berpeluang untuk mencoret di lembaran ini, sedang mata ini sedang lali melayan kantuk...semalam saya tidak dapat memejamkan mata.Hati sentiasa teringatkan Aufa...entah bagaimana keadaan Aufa waktu itu?menangiskah dia atau tidurkah?
Saya tahu tok, aki dan ummi Aufa (kak de saya) melayan Aufa dengan sepenuh perhatian...terima kasih buat semua yang begitu mengambil berat dan sama-sama bersusah keranaku.
Namun, itulah naluri seorang ibu...saya pasti semua ibu-ibu juga akan dilanda resah jika begini keadaannya..namun, saya perlu kuat..demi sebuah kehidupan yang fana, mengutip kehidupan dunia bagi menuai hasil di akhirat sana.

Erm..lagi-lagi tentang hati..jom ubah topik pula...tentang apa ye?
Seminggu lagi saya akan menjalani praktikum di sekolah yang sama. Sudah tentu kehidupan akan semakin penuh, dan kerja akan menjadi bertimbun-timbun...ditambah dengan assignment yang banyak perlu diselesaikan segera..."Ya Allah,berikan daku kekuatan untuk menghadapi semua ini..." bukan itu sahaja yang perlu difikirkan...tugas luarku bagaimana? Ada yang kata perkara itu perlu diletak tepi dahulu...namun saya tahu 'feqh aulawiyyatnya' dan saya tahu kenapa saya perlu juga mengutamakan yang itu...semuanya adalah kerana ianya amanah...
amanah dari siapa ni?orang lain kan ramai lagi?
Ya Allah,siapa lagi yang paling berhak memberikan amanah kalau bukan pencipta kepada hamba ini.
Tugas sebagai pendidik amanah, tanggungjawab pada masyarakat juga amanah, anak juga amanah..malah bermacam-macam lagi amanah...
jadi apa perlu buat?
Kena merancang la...rencana dan susun jadual hidup...kebaikan yang tidak dirancang akan kalah kepada kejahatan yang berperancangan..namun perlu yakin...manusia merancang, Allah juga yang menentukan...
Semoga Allah taala merahmati dan terus memberikan ilham juga kekuatan bagi kita semua dalam merancang kehidupan...
Dunia adalah ladang akhirat...

.

.

...terus mencari nur ilahi... . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates