15 December 2010 Tags: 0 comments

::apa ada dengan hp::

Assalamualaikum warahmatullah…salam ziarah buat semua.

Terpandang anak buah saya yang berusia 5 tahun, asyik memegang hp.Walaupun tanpa simkad, tetapi macam-macam yang boleh dilakukan.Bergambar, mendengar muzik malah boleh menonton televisyen.Hebat betul budak-budak zaman sekarang juga canggih juga alat telikomunikasi hari ini.

Seingat saya,saya mula menggunakan Hp ketika saya semester 5 di DQ.Waktu itu saya banyak terlibat dengan persatuan dan menggunakannya untuk memudahkan urusan. Itupun saya lebih suka meninggalkannya di dalam bilik. Pulang dari kuliah atau balik dari mana-mana tempat barulah saya akan menjenguk sekejap hp Motorola pemberian Abang Long itu.

Apa perasaan saya ketika mula-mula memegang hp?

Sebenarnya saya memakai hp pada mulanya kerana terpaksa. Saya agak fobia kerana mentality saya waktu itu telah diracuni dengan keburukan-keburukan hp. Yelah, saya dapat lihat sahabat-sahabat saya yang sudah lama berjinak dengan hp terlalu asyik dengannya, sehinggakan tidak mampu berenggang sedikit pun…bunyi mesej yang susah untuk berhenti, panggilan yang kekadang melalaikan,bak kata orang bergayut dari tengah malam hingga ke pagi. Ya Allah!.saya tidak redha perkara itu berlaku kepada saya.

Akhirnya saya merasai bagaimana hidup dgn hp …pernah juga melalui hidup tidak sempurna tanpa hp apabila telah lama menggunakannya.Apa tidaknya, jam juga dengan hp, menggerakkan bangun tidur juga dengan hp, perjalanan jauh juga memerlukan hp sebagai penunjuk jalan…pendek kata bangun-bangun pagi terus mencari hp…aduh…

Dengan hp kekadang mampu juga memecah-belahkan ikatan persahabatan..seperti kata-kata tanpa suara..pernah saya meleraikan sahabat yg bergaduh gara-gara hp.Mesej tanpa kata,nada dan intonasi…apa sahaja mampu ditafsirkan.

Hakikatnya kini,hp mampu menggantikan segalanya..apa tidaknya…informasi dihujung jari. Internet boleh dibuka bila-bila masa…laman web porno, lucah dan sebagainya mampu di aksess sewenang-wenangnya.Chatting dan perbualan kosong amat membuang masa.Buktinya, kajian dibuat perpustakaan Negara,pada tahun 2009 rakyat Malaysia hanya membaca buku purata 2 buah buku sahaja dalam setahun. Mungkin inilah salah satu penyebabnya.

Kini, saya agak kurang berminat dengan hp, entah mengapa.Bukan ianya tidak penting bagi saya…kerja saya kekadang memerlukan saya menghubungi orang yang berwajib..mungkin persekitaran saya, atau tanggungjawab saya menyebabkan saya kurang mempedulikannya…

Walau apapun yang diperkatakan mengenai hp ini, sebenarnya kebaikan dan keburukannya tetap ada. Jika berdebat mengenainya pun, belum tentu perbincangan akan habis.Terpulanglah kepada penggunanya untuk membawanya ke jalan mana.

Buat sahabat-sahabat semua…marilah kita berazam dan bertekad untuk menggunakannya ke jalan kebaikan serta meninggalkan dosa tanpa kita sedari.Semoga amalan kita diterima dan hidup kita diberkati dan diredha Allah.Tepuk dada Tanya iman.Wallahu alam.


tinggal kenangan: hp saya yg hilang semasa konvoi raya huhu

 
p/s: Pohon kemaafan kepada sahabat yang pernah menelifon saya tidak diangkat, mesej tidak dibalas..hakikatnya begitulah…juga sahabat yang pernah ‘dilazer’ pohon kemaafan juga.Sesungguhnya diri ini tidak terlepas dari membuat salah dan dosa.





No Response to "::apa ada dengan hp::"

.

.