19 May 2011 Tags: , 0 comments

::Ruang santai::

Assalamualaikum...alhamdulillah wa syukru lillah...

Terasa banyak ruang santai yang Allah anugerahkan untuk saya...kekadang saya terleka juga dengan banyaknya ruang ini.Masyaallah...Namun, alangkah indahnya andai saya gunakan ruang santai ini untuk berfikir dan mentadabbur...maka, ruang santai itu akan dapat digunakan sebaiknya.
Hari ini kami menerima orang no 1 yang baru..pertukaran bos-bos 4 penjuru melibatkan bos saya juga...maka, kami menerima kedatangannya dengan penuh takzim...Alhamdulillah, ketua yang berbeza dengan watak dan idea yang berbeza. Sudah tentu semuanya untuk pembaikan ke arah kecemrlangan anak didik sekelian.
Teringat bos lama yang banyak memberikan saya inspirasi..selalu mengingatkan para pendidik tentang tanggung jawab dan amanah ini...tugas pendidik memberikan sebanyak mungkin pengalaman kepada anak didiknya..mengajar dengan penuh hikmah juga sebagai murabbi yang memanusiakan manusia...saya selalu terngiang-ngiang ayat ini..menjadi kenangan yang amat mahal harganya :)
Saya sentiasa memikirkan bagaimanakah cara yang sebaiknya mendidik mereka dengan begitu berkesan? berkesan dalam erti kata yang sebenar, jiwa dan rohani mereka terkesan dengan nasihat dan kata-kata saya...kerana masih ramai anak didik saya yang masih terlalu banyak yang perlu dibentuk dengan acuan Islam sebenar...apatah lagi dalam pelajaran, kekadang dipandang remeh...apabila kelas tertentu saya rasakan penyampaian saya gagal, maka saya akan ubah strategi yang dirasakan sesuai ...namun, kekadang masih juga gagal. 
Perasaan kecewa tetap ada.Saya memotivasikan diri agar tidak cepat mengalah, kerana Allah tidak akan menilai adakah sesuatu itu berjaya atau tidak, tetapi yang dipersoalkan adakah kita melaksanakannya atau tidak.
Yang pasti, saya perlu berasa seronok dan sememangnya seronok bersama meraka..kerana merekalah aset besar untuk agama..melihat telatah dan perangai mereka, hati saya terhibur..
Semoga kalian menjadi insan pembela agama, anak didikku..

Diharapkan tulisan saya ada sedikit manfaat bersama :)

No Response to "::Ruang santai::"

.

.