11 August 2011 Tags: , 0 comments

::Cetusan::

Ramadhan dah tiba ke fasa ke 2, bagaimana fasa pertama yang telah ditinggalkan? Rasanya masih ditahap bagaimana? Semestinya turbo ibadah perlu dipasang untuk mengejar maghfrahNya.
Ramadhan kali ini agak berbeza buat saya, tugas dan perjalanan kerja seperti biasa...bersama anak-anak yang rata-rata masih ditahap baru belajar berpuasa.Jika dilihat sebelum sampai Ramadhan, anak-anak didik ini ceria di pagi hari dan aktif di tengaharinya...di bulan Ramadhan ini sedikit berbeza dengan waktu pagi yang suram dan tengahari yang semakin suram...hehe.
Namun, ramai yang tetap teguh pendirian untuk menahan diri dari lapar dan dahaga...subhanallah..konsistennya si kecil ini berpuasa. Namun disebaliknya, ada ganjaran dan habuan yang agak lumayan bakal diterima andai berjaya menghabiskan 30 hari berpuasa.Wah, sungguh berjaya hasil tarbiah dari ibu bapa yang ingin melihat anak mereka berpuasa penuh!
Namun, bila ditanya mengenai solat...saya hanya tersenyum dengan jawapan mereka...sudah tentu anda juga dapat mengagak jawapannya..
Itulah hakikatnya...ibadah tunjang juga tiang agama itu begitu susah untuk dilaksanakan..kenapa agaknya?Sedangkan ibadah lain yag rasanya agak berat dari solat itu, manusia sanggup berhabisan...Sedangkan yang 5 waktu itu, agak susah untuk dilaksana..namun bila berterawih? alhamdulillah....
Saya selaku pendidik merasakan perlunya ibu bapa selaku insan yang paling hampir dengan pelajar ini untuk turut berbuat sesuatu bagi menggalakkan mereka bersolat...mungkin juga dibalas ganjaran yang memadai sebagai permulaannya...jika ibu bapa turut bertegas dalam hal ini, insyaallah kanak-kanak dan remaja soleh dapat dilahirkan hasil tarbiah yang sebenar kepada anak-anak..Ingat, solatlah yang dapat menegah manusia daripada melakukan perbuatan yang keji dan mungkar!

Sekadar cetusan di malam hari...ada buah fikiran,sudi-sudilah berkongsi...
Selamat meneruskan ibadah puasa...

No Response to "::Cetusan::"

.

.