09 November 2011 Tags: 0 comments

::Buat yang prihatin::

Assalamualaikum dan salam ziarah buat semua...harapnya belum terlambat untuk mengucapkan Salam Eiduladha buat semua(walaupun gema takbir raya telah berakhir petang tadi) Apapun, sama-samalah kita menghayati semangat pengorbanan yang telah ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Ismail a.s.
Akhir tahun yang begini kesudahannya lebih-lebih lagi di akhir-akhir musim persekolahan...perlulah menyiapkan mana-mana kerja yang tertangguh dan ujian akhir tahun perlu diselesaikan.Namun,sempat saya mencuri-curi mencari ilmu lebih-lebih lagi ilmu keibubapaan buat pedoman mendidik si kecilku yang semakin membesar kini.

Jika Sultan Muhammad Al Fateh menguasai 6 bahasa pada umurnya belasan tahun, bagaimanakah dengan anak muda masyarakat kita yang sebaya denganya ketika ini? Kebanyakkannya sedang sibuk bercinta monyet, merempit, mencuba apa yang terlarang dan sebagainya. Nauzubillah.. Bukannya ibubapa mereka tidak mempunyai cita-cita dahulu. Tentu mereka juga mahu anak mereka berjaya. Mungkin ada antara mereka ini adalah kanak-kanak bijak. Hebat membaca atau hebat matematik pada umur yang sangat muda. Tetapi..

Ikutilah jejak langkah Ibu Sultan Muhammad Al Fateh.. mulakan didikan anak dengan al Quran.

Petikan di atas saya ambil di sebuah blog yang saya baca kini.Ianya menarik dan banyak panduan yang boleh digunakan bagi mendidik anak-anak.

Melihatkan situasi anakanda Aufa yang cepat belajar,saya telah mulakan dengan pengajaran Al-Quran yang diperdengarkannya saban hari. Harapnya tip-tip yang telah menjadi panduan saya berkesan buatnya dan dia dapat belajar dengan baik.Semoga anakanda membesar sebagai srikandi solehah di dunia dan akhirat sana.
Sekadar sebuah perkongsian...

No Response to "::Buat yang prihatin::"

.

.