14 October 2012 0 comments

Salam Ziarah

Assalamualaikum....alhamdulillah wa syukru lillah

Apa khabar sahabat di sana? alhamdulillah mood untuk menekan keyboard malam ini datang tiba-tiba.Lama sungguh melupai page yang satu ini. Tambah dengan laptopku yang bermasalah masa ini. Yang menyebabkan sukar untuk menyelesaikan beberapa tugas yang diamanahkan. Namun, jika hendaknya seribu daya, tidak betah untuk beralasan dengan seribu dalih.

Akhir tahun yang menjanjikan masa yang agak sibuk bagi insan-insan yang bergelar guru. Dimana semuanya perlu dibereskan sebelum buku 2012 ini ditutup. Kala ini peperiksaan pelajar-pelajar saya usai sahaja selesai. Masa untuk menyemak kertas-kertas yang bertimbun. Sebelum daripada itu, ramai yang terpaksa berkursus untuk silibus tahun depan. Saya pula sempat dihantar berkursus seminggu ke Terengganu, menyebabkan banyak minggu juga saya meninggalkan madrasah. Natijahnya anak didik saya menyelesaikan imtihan tanpa sempat bermurajaah lanjut dengan saya. Itulah serba sedikit tugasan sebagai guru...lihat sahaja gambar ini...
Setuju dgn gambar ini? Tanya sahaja para guru

Apabila kerja dah bertimbun, maka adalah yang akan mengalami stress..tertekan dengan bebanan kerja, ditambah dengan kewajiban lain yang perlu diutamakan. Dari sinilah perlunya pengurusan stress dikuasai..Yalah, sepatutnya sebagai seorang pekerja yang meletakkan kerjanya sebagai amanah, tidak wujud di sana tekanan dan stress dalam bekerja..bak kata orang sekrang 'relex-relex aje.."

Kebetulan saya sempat bertemu beberapa situasi yang bolehlah dikatakan akibat daripada stress ini..
1. Lebih kurang 2 minggu yang lepas, saya membawa abah ke temerloh atas urusannya.Dalam perjalanan, kereta saya ditahan oleh seorang wanita yg saya agak kenali. Bukan menahan di tepi jalan,tetapi di tengah-tengah jalan menyebabkan saya terpaksa berhenti.Mujur sahaja saya hanya memandu perlahan.Melihatkan fizikalnya yang berpakaian comot, membawa seekor kucing sebagai teman agaknya. Disebabkan kasihan, saya mengajaknya naik dan memberhentikan kenderaan di tempat yang dihajatinya.Sepanjang perjalanan tadi, saya melayaninya dgn berbual-bual.Nampaknya dia seolah marah kepada keadaan masa lalunya.

bersambung......

No Response to "Salam Ziarah"

.

.