13 June 2017

Tanggal 14 Mac 2017,ulang tahun kelahiran kakak yg ke 7 tahun..untuk tahun ini,tiada hadiah dan kek buat kakak.hanya ucapan hari lahir mama ucapkan pd kakak..asalnya kakak minta utk buat sambutan di sekolahnya. Tp disebabkan semua agak sibuk dengan keadaan aki yg sakit dihospital, mama dan abi pujuk supaya dibuat sambutan kemudian. Kakak sememangnya anak yg pintar, kakak redha je..
Cerita tentang keadaan aki sejak kebelakangan ni, aki telah disahkan kanser paru2 tahap 4..Allahu akbar.betapa sedih mendengar berita tersebut, namun siapa kita untuk menolak ketentuan Allah..aki hilang selera makan,badan juga semakin lemah kerana tiada tenaga. Aki dan tok tinggal rumah kita kerana memudahkan pengurusan aki yg terlantar sakit.Abi la yg banyak menguruskan aki ke tandas dan sebagainya kerana adik beradik mama yg lain bekerja di tempat lain.
12 hb mac, keadaan aki semakin membimbangkan.aki dah semakin tenat,menjamah makanan sememangnya taknak, malah air juga susah utk ditelan. Pernafasan aki tersekat-sekat kerana banyak kahak dan air. Kata-kata aki juga sudah telor dan sukar difahami. Tok menyarankan agar membawa aki semula ke hospital, mama abi dan ayah ngah berbincang semula utk bawa aki ke hospital. Pada mulanya aki taknak,tapi setelah dipujuk, aki pun redha.
Di hospital,keadaan aki semakin membimbangnya.walaupun pd awalnya aki agak stabil setelah disedut kahak, namun badannya semakin lemah..dia selalu menyebut seorg demi seorg anak-anaknya. Walaupun payah,namun aki masih boleh bercakap dan sedar. Sampailah ke 14 hb mac, sejak pagi aki asyik tidur..namun apabila dipanggil, aki telah tidak sedar. Ptg tu, mama menziarahi aki, aki telah tidak menyahut panggilan mama, responnya hanya angkat kening sekali..
Dihati kami waktu itu, sememangnya bimbang..
Jam 10.45 malam, aki pergi mengadap pencipta.. terasa gelap dunia, sebak namun tiada air.mata yg keluar..kami redha dgn pemergian aki. Namun, tiada lg seorang lelaki yg mama panggil abah.
Hari mama menaip cerita ini, perasaan rindu bertamu padumu. Terbayang segala kenangan manis bersama aki..
Buat Abah,
Kami akan terus menjaga emak, membahagiakannya. Syurga kami mak dan abah.doa untuk abah sahaja menjadi syafaat untuknya di sana.. Selamat tinggal abah, kami pasti akan menyusulimu nanti..semoga kita akan dikumpulkan semula di akhirat sana..amiin

.

.

...terus mencari nur ilahi... . 2017 Copyright. All rights reserved. Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates